User experience – doświadczenia użytkownika

W roku 1993 Don Norman, profesor psychologii poznawczej i nauk komputerowych, pracując w Apple Computers, nazwał siebie Architektem User Experience. Od tej chwili zaczął formować kamienie milowe UX. User experience to najprościej ujmując, dziedzina oparta na badaniu i tworzeniu doświadczeń użytkowników. Podstawą User Experience (UX) jest zapewnianie użytkownikom prostej i szybkiej drogi odnalezienia wartości w produkcie, który jest im dostarczony.

ux user experience

User experience dlaczego jest tak istotny?

Przemyślane i właściwie zaprojektowane doświadczenia użytkownika mają istotny wpływ na stworzenie, rozwój, a także wdrożenie danego produktu. To od UX tak naprawdę zależy odniesieni sukcesu rynkowego. Co więcej, zaangażowanie specjalistów UX odgrywa decydującą rolę w ostatecznej weryfikacji danego produktu pośród innych – konkurencyjnych.

Różne doświadczenia użytkownika

Osoba, stykając się z produktem, może mieć pozytywne lub negatywne wrażenia. W sytuacji, gdy nie ma większego problemu z używaniem danego przedmiotu to wrażenia z reguły są pozytywne, bowiem produkt spełnia wymagania konsumenta. Ale tak naprawdę znacznie więcej można powiedzieć o doświadczeniach użytkownika w sytuacji, gdy napotka on problem podczas korzystania z produktu. W sytuacjach skrajnych może okazać się, że produkt nie spełnia nawet podstawowych przypisanych mu funkcji.

W tej sytuacji możemy wskazać kilku aspektów, które wpływają na całość tych wrażeń. Należą do nich:
• przydatność,
• użyteczność,
• wartościowość,
• chęć posiadania,
• dostępność,
• wiarygodność.

Peter Morville – wybitny specjalista z dziedziny UX – zebrał i wskazała te czynniki, które muszą być spełnione, aby dostarczyć cennych wrażeń użytkownikowi. Wówczas można mówić o produkcie pełnowartościowym.

UX/UI Design Methodology
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments