Czym jest audyt architektury informacji?

Tak jak musimy zrozumieć nasze treści, zanim będziemy mogli je skategoryzować, tak samo musimy zrozumieć system, zanim spróbujemy go zbudować.

Audyt architektury informacji

Twoja witryna internetowa jest zbiorem informacji zbudowanych w oparciu o zdefiniowaną architekturę. Niezależnie od tego, czy tworzysz aplikację od podstaw, czy przeprojektowujesz istniejącą witrynę, przeprowadzenie audytu treści pomoże Ci lepiej zrozumieć prawdziwą wartość informacji które starasz się przekazać użytkownikom.

Pomyśl o architekturze informacji jako o domu towarowym, a treści jako o produktach sprzedawanych w środku. Jak opisałbyś swój sklep, gdybyś nie miał pojęcia, co jest sprzedawane?

Oprócz pomocy w zrozumieniu, czym dokładnie jest dana witryna, przeprowadzenie audytu architektury informacji może pomóc w zrozumieniu pożądanego tonu komunikacji (voice tone) z użytkownikiem Twojego serwisu. Będziesz mógł określić, czy etykiety IA powinny być ściśle biznesowe, czy może nieco mniej formalne. 

Pamiętaj że kontekst treść i intencje użytkowników są ważnymi aspektami twojego projektu, zarówno indywidualnie, jak i zbiorowo.

Uniwersytet Princeton udostępnia przydatny przewodnik dotyczący tworzenia architektury informacji i treści witryn internetowych.

Audyt architektury informacji

Jak przeprowadzić audyt IA?

Zbierz istniejącą zawartość wszystkich treści Twojej aplikacji. W zależności od typu audytu możesz zdefiniować 3 rodzaje list treści:

  • Pełna lista treści: Omówione zostaną wszystkie sekcje witryny.
  • Częściowe zasoby treści: Częściowy spis może obejmować na przykład kilka najwyższych poziomów hierarchicznej witryny lub artykuły z ostatnich sześciu miesięcy.
  • Przykładowa treść: mniej szczegółowy zbiór przykładowej treści z witryny.

Lista powinna być sporządzona w taki sposób aby jednoznacznie identyfikować konkretny zasób treści. Zgodnie z przyjętymi zaleceniami, lista musi zawierać:

  • Tytuł nawigacji: nazwa głównego linku nawigacyjnego do treści (np. Tytuł linku w głównej nawigacji)
  • Nazwa strony: wyświetlany tytuł strony
  • URL: Uniform Resource Locator lub po prostu link z nazwy strony
  • Komentarze: notatki i opisy związane np: z user journey (intencjami użytkowników), voice tone.
  • Hierarchia treści: pokazanie relacji między elementami treści (np: ścieżka breadcrumb)

W przypadku bardziej zaawansowanych audytów informacji należy uzupełnić także szczegółowe metadane:

  • Typ treści: czy to jest podstawowa strona, publikacja, artykuł, case studies, FAQ czy inna treść?
  • Podstawowy opis treści: skondensowany opis informacji z danej strony
  • Temat, tagi lub kategoria: metadane dotyczące produktów, artykułów, wiadomości, postów.
  • Autor: Kto napisał tę treść?
  • Właściciel: kto jest odpowiedzialny za treść?
  • Data ostatniej aktualizacji: kiedy ostatnio aktualizowano treść?
  • Załączone pliki: ile plików jest załączonych i jakiego typu są to pliki (wraz z ewentualnymi metadanymi)?
  • Powiązane: Jakie informacje znajdują się na paskach bocznych lub polach, linki wychodzące wewnętrzne i zewnętrzne.
  • Dostępność: czy zawartość jest dostępna dla użytkowników komputerów stacjonarnych, urządzeń mobilnych i / lub użytkowników aplikacji? Czy treść jest rozpowszechniana w innych witrynach? Czy treść opisana jest zgodnie z zaleceniami WCAG (Web Content Accessibility Guidelines)
  • System numeracji: indeks ułatwiający odwoływanie się do każdego elementu treści.

Przeanalizuj istniejącą zawartość pod kątem luk, duplikatów i możliwych miejsc do poprawy.
Dodaj niezbędne metadane i notatki opisujące wykryte problemy wraz czasem (harmonogramem) i zasobami potrzebnymi do ich usunięcia.

audyt IA

Dlaczego audyt architektury informacji jest ważny?

Mówi się, że strona internetowa ma słabą architekturę informacji, jeśli odwiedzający nie może znaleźć tego, czego szuka w ciągu kilku sekund. „Polowanie” na informacje w witrynie może być bardzo frustrujące.

Żyjemy w świecie, w którym ludzie chcą szybko spełniać swoje potrzeby. Jeśli proces wyszukiwania informacji jest zbyt skomplikowany lub zbyt wolny, użytkownik po prostu porzuci proces i przejdzie dalej.

Według Petera Morville’a i Louisa Rosenfelda (Architektura informacji dla sieci World Wide Web, 3. wydanie), IA strony internetowej musi odpowiadać różnym potrzebom użytkowników.

Wyróżniają 4 główne typy potrzeb, takie jak:

  • Wyszukiwanie znanych przedmiotów: użytkownicy będą przychodzić do witryny w celu wyszukania czegoś pożądanego i znanego.
  • Poszukiwanie eksploracyjne: użytkownicy będą odwiedzać witrynę w poszukiwaniu inspiracji. Szukają czegoś pożądanego, ale nie są pewni, czego dokładnie.
  • Wyczerpujące badania: użytkownicy są w trakcie szeroko zakrojonych badań. Chcą znaleźć jak najwięcej informacji.
  • Ponowne wyszukiwanie: użytkownik ponownie potrzebuje żądanych elementów i próbuje je znaleźć.

Myśląc o architekturze informacji, należy pomyśleć o różnych użytkownikach i sposobach nawigacji, wyszukiwania lub używania filtrów.

Pomyśl o witrynie e-commerce. Jeśli szukasz nowych butów na ślub, możesz przefiltrować je według stylu i koloru. Ale jeśli szukasz prezentu, możesz zobaczyć kilka wyselekcjonowanych pomysłów na konkretną okazję. Jeśli dokładnie wiesz czego chcesz, musisz mieć możliwość szybkiego znalezienia tego bez przeglądania tysięcy podstron.

Dobra architektura informacji ma duży wpływ na wrażenia użytkownika. Im szybciej użytkownicy docierają do miejsca docelowego, nawet jeśli obejmuje ono wiele opcji, tym większa jest ich satysfakcja. Dlatego nie wolno nam zapominać, że kluczem do sukcesu jest znajomość użytkowników i ich zachowań związanych z wyszukiwaniem informacji. Znając potrzeby naszych użytkowników, możemy ustalić priorytety, które komponenty należy przebudować i zoptymalizować.

IA ma również duży wpływ na SEO. Porządkowanie danych i treści witryny ma wpływ na użyteczność, konwersje i ranking SERP. Wysoka użyteczności treści sprawia, że ​​strona jest łatwa w użyciu, a płynny przepływ użytkowników prowadzi do wyższego współczynnika konwersji. Jeśli masz powtarzające się treści lub indeksujesz duże ilości źle zdefiniowanych treści, może to niekorzystnie wpłynąć na SEO witryny.

audyt contentu

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments