Audyt użyteczności aplikacji mobilnej

Dostosuj się albo zgiń w odmętach niskich pozycji w SERP. Nadszedł post mobilegeddon a zapewnienie dobrego doświadczenia użytkownikom mobilnym jest ważniejsze niż kiedykolwiek. 

Google daje pierwszeństwo witrynom mobilnym w rankingach wyszukiwania, nadszedł czas, aby zapewnić optymalną wydajność mobilną.

Audyt użyteczności mobilnej

Zapewnienie optymalnej wydajności witryny na wszystkich urządzeniach i rozmiarach ekranu pomoże Twojej aplikacji wzbić się w wynikach wyszukiwania Google i zadowolić nawet najbardziej wymagających użytkowników mobile. 

Według oficjalnych źródeł Google (Google Webmaster’s mobile usability help page) istnieje sześć potencjalnych problemów, które mogą spowodować słabe renderowanie witryny na urządzeniach mobilnych.

Podczas przeprowadzania audytu użyteczności mobilnej ważne jest, aby zrozumieć, na czym polega każdy z tych potencjalnych problemów, a także dowiedzieć się, jak je naprawić.

audyt użyteczności aplikacji mobilnej
  • Technologia Flash: ponieważ Flash nie jest renderowany w wielu przeglądarkach mobilnych, większość użytkowników nie będzie w stanie uzyskać prawidłowego dostępu do treści witryny. Przekonwertuj zawartość do formatu HTML5, aby była zgodna z nowszymi, bardziej przyjaznymi dla urządzeń mobilnych standardami.
  • Nieskonfigurowany widok, obszar renderowania: ze względu na różnorodność rozmiarów ekranu, witryny powinny wskazywać obszar roboczy w tagu meta viewport. Zapewni to skalowanie witryny do dowolnego używanego urządzenia – niezależnie od tego, czy jest to smartfon, tablet czy komputer. Rekomendujemy skorzystać z elastycznego projektu interfejsu RWD. Witryna oparta o Responsive web design jest płynnie skalowana w celu dostosowania do wszystkich rozmiarów ekranu, nawet tych o bardzo niestandardowych proporcjach.
  • Obszar o stałej szerokości: używany przez początkujących developerów w celu dostosowania strony nieprzystosowanej do urządzeń mobilnych do ekranów urządzeń mobilnych. Chociaż może to być tymczasowe rozwiązanie w przypadku niektórych stron, Google nie zaleca długotrwałego stosowania tej praktyki. Zamiast tego należy zaimplementować projekt responsywny.
  • Treść niedopasowana do widocznego obszaru: jeśli strona wymaga przewijania w poziomie w celu uzyskania dostępu do zawartości, może zostać wyświetlony ten komunikat o błędzie. Google zaleca stosowanie względnych wartości szerokości i pozycji oraz skalowalnych obrazów.
  • Mały rozmiar czcionki: Google zaleca czcionki o wielkości 16 pikseli. Gwarantuje to użyteczność i czytelność tekstu na każdym urządzeniu mobilnym.
  • Elementy dotykowe są zbyt blisko siebie: gdy przyciski i linki są osadzone zbyt blisko innych elementów interaktywnych, użytkownicy mobilni mogą mieć problemy z ich dokładnym dotknięciem. Elementy dotykowe powinny być umieszczone na tyle daleko od siebie, aby użytkownicy mobilni nie klikali przypadkowo pobliskich elementów. Google zaleca, aby główne elementy dotykowe na stronie www miały wysokość i szerokość 48 pikseli, podczas gdy elementy interfejsu używane rzadziej, mogą być mniejsze.

Każdy rodzaj audytu użyteczności ma na celu określenie, jak witryna radzi sobie w określonym obszarze eksploatacji. W przypadku audytu użyteczności mobilnej musimy zidentyfikować wszelkie potencjalne problemy, które mogą utrudniać wygodę korzystania z aplikacji na urządzeniach przenośnych.

Firma Google udostępniła webmasterom dwie podstawowe metody analizowania “mobilności” ich witryn. W zamierzeniu twórców, narzędzia pomogą zidentyfikować wszelkie potencjalne problemy z użytecznością w oparciu o sześć elementów opisanych powyżej. Firma Google udostępniła również szczegółowe instrukcje jak rozwiązywać poszczególne problemy z mobile friendly stron www.

mobile app ux audit

Google’s Mobile-Friendly test tool oceni czy dana strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych, czy nie. To świetny punkt wyjścia do audytu użyteczności mobilnej. Narzędzie pomoże zidentyfikować kluczowe problemy, które mogą wpływać nie tylko na użyteczność witryny, ale także na rankingi wyszukiwania. Co ważne, Google’s Mobile-Friendly test tool weryfikuje witrynę także z punktu widzenia Googlebot’a, ma to bardzo duże znaczenie przy optymalizacji treści pod kątem prawidłowego jej indeksowania.

Raport obsługi na urządzeniach mobilnych w Google Search Console

Jeśli masz dostęp do konta Google Search Console badanej witryny, proces analizy jest jeszcze prostszy. Jeśli wystąpią jakiekolwiek problemy z obsługą aplikacji na urządzeniach mobilnych, zostaną one zidentyfikowane w specjalnym raporcie “Mobile Usability Report”.

Problemy będą jasno wylistowane pod względem liczby stron, na których występują, a także tego, jakie elementy interfejsu wymagają poprawy. Po naprawieniu każdej strony zgodnie z zaleceniami Google (i po zaindeksowaniu witryny przez Google), ostrzeżenia powinny zniknąć.

Firma Google udostępnia wiele informacji, aby pomóc webmasterom w tworzeniu responsywnych witryn dostosowanych do urządzeń mobilnych. Zachęcamy do skorzystania z różnych narzędzi i przewodników UX zarówno od Google jak i np: Nielsen Norman Group.

Posiadanie witryny przyjaznej dla urządzeń mobilnych będzie nabierało jeszcze większego znaczenia w przyszłości, zarówno dla samych użytkowników Internetu jak i wyszukiwarki Google.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments