Czym jest analiza heurystyczna?

W 1990 roku pionierzy użyteczności aplikacji komputerowych Jakob Nielsen i Rolf Molich opublikowali przełomowy artykuł “Improving a Human-Computer Dialogue”. Artykuł zestaw zasad (heurystyk) które do dzisiaj stanowią fundament oceny interfejsów aplikacji i  interakcji człowiek-komputer.

analiza-heurystyczna

Heurystyki Nielsena-Molicha to zestaw wskazówek dla twórców interfejsów aplikacji internetowych, poniżej lista:

  1. Informuj użytkowników o statusie systemu w sposób klarowny, na każdym widoku interfejsu
  2. Pokazuj informacje w sposób zrozumiały dla użytkowników. Komunikuj się w języku naturalnym dla charakterystyki użytkowników.
  3. Zapewnij użytkownikom swobodną kontrolę nad systemem (pozwól na łatwą nawigację w obrębie serwisu i na ewentualne cofanie błędów).
  4. Zachowaj konsekwencję w projekcie interfejsu. Za wszelką cenę unikaj dezorientujących niespójności. 
  5. Zapobiegaj błędom – unikaj sytuacji, w których pojawiają się błędy i ostrzegaj użytkowników przed podjęciem ryzykownych działań (np. popup z potwierdzeniem zmian na koncie użytkownika”).
  6. Udzielaj niezbędnego wsparcia użytkownikom. Nie wymagaj od użytkowników zapamiętywania jak obsługiwać interfejs, obsługa musi być intuicyjna i łatwa.
  7. Daj możliwość używania skrótów i akceleratorów (doświadczeni użytkownicy powinni mieć możliwość zaawansowanej nawigacji w celu szybszego osiągania celów)
  8. Unikaj bałaganu i przeładowania informacjami. Pokazuj tylko istotne informacje dotyczące bieżących zadań.
  9. Zapewnij pomoc przy rozwiązaniu błędów i problemów (w języku prostym i zrozumiałym dla każdego użytkownika)
  10. Utwórz dokumentację z odpowiedziami na pytania użytkowników (jeżeli dokumentacja jest obszerna zapewnij możliwość szybkiego dotarcia do poszukiwanej informacji).
ocena heurystyczna

Jak przeprowadzić ocenę heurystyczną?

Aby przeprowadzić ocenę heurystyczną, możesz wykonać następujące kroki:

  1. Dowiedz się, co i jak przetestować. Niezależnie od tego, czy chodzi o cały produkt, czy tylko o jego część, jasno określ cel badania, parametry i zakres tego, co należy przetestować.
  2. Poznaj charakterystykę i intencje użytkowników. Określ definicje celów i intencji odbiorców, kontekstów itp. Twoim zadaniem jest zebranie jak największej ilości informacji o docelowych użytkownikach aplikacji (zbuduj user person’y).
  3. Zbierz niezbędne do przeprowadzenia oceny heurystycznej zasoby osobowe i techniczne.
  4. Zdefiniuj heurystyki (około 5–10) – swój wybór dopasuj do charakteru systemu / produktu / projektu. Rozważ przyjęcie heurystyk Nielsena-Molicha lub innych ( 8 złotych zasad Bena Shneidermana, zasady użyteczności Connella).
  5. Zdefiniuj jasną klasyfikację błędów, zasady ich priorytetyzacji i potencjał wpływu na poprawę użyteczności produktu. 
  6. Zapewnij testującym swobodne korzystanie z analizowanego produktu.
  7. Przeprowadź wędrówka poznawczą – testerzy analizują poszczególne elementy zgodnie przyjętem scenariuszem i heurystykami. Rejestrują wszystkie napotkane problemy.
  8. Zbierz wyniki oceny heurystycznej. Zweryfikuj poprawność dokumentacji z przyjętymi wcześniej celami i scenariuszami testów. Potwierdź poprawność sugerowanych poprawek użyteczności produktu.

Podsumowanie

Ocena heurystyczna (Nielsen i Molich, 1990; Nielsen 1994) to metoda badania użyteczności służąca do znajdowania problemów użyteczności w projekcie interfejsu użytkownika. 

Oceniający używają ustalonych heurystyk (np. Nielsena-Molicha) aby zidentyfikować słabości które ograniczają użyteczność interfejsu.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments